Het verhaal van uw bedrijf

Er zijn van die momenten dat de volgende situatie zich voordoet: U ontmoet een potentiële opdrachtgever en hij stelt u de vraag: "Wat doe je eigenlijk?". U schraapt uw keel, denkt wat na en hoort uzelf daarna praten. Over uw klantgerichtheid, de optimale prijs-kwaliteitverhouding, over communicatie, transparantie en “korte lijntjes”…

Maar nu even eerlijk: Waarmee maakt u nu wèrkelijk het verschil?
Los van uw unique selling points (die uw concurrent uiteraard ook gewoon gebruikt), waarom kiest een klant voor u? De succesvolle bedrijven van 2016 en de komende jaren zijn de ondernemers die daarop een antwoord weten. Geen standaard verkooppraatje, maar een authentiek verhaal.

Waarvan gaan uw ogen twinkelen? Waarvoor staat u graag ’s ochtends al vroeg op? Een klant herkent die drijfveren direct! U geeft hem een reden om in u te geloven. Zoals een Porsche-rijder in zijn auto gelooft: kwaliteit is een randvoorwaarde, maar het verhaal erachter is doorslaggevend.

Bewust of onbewust schuilt uw onderscheidend vermogen waarschijnlijk veel meer in uw eigen organisatie: in de ambities van de oprichter, de ontstaansgeschiedenis, de bedrijfscultuur. Als u dáár vat op krijgt, heeft u het begin van ''uw eigen bedrijfsverhaal'' in handen. Een meeslepend verhaal als startpunt van al uw communicatie, dat zorgt voor de juiste context en dit komt terug in al uw bedrijfscommunicatie.

Een sterk verhaal?

Bureau Braat daagt zijn klanten uit met een onbevangen blik naar zichzelf te kijken. Zo’n open mind is een eerste vereiste voor ''uw eigen bedrijfsverhaal'': oprechte verwondering over de handel en wandel van een onderneming en de mensen die daarvoor zorgen.
Kijk eens goed in de spiegel. Daar ziet u vast en zeker een uniek verhaal.

 

WERKWIJZE 

Het maken van uw bedrijfsverhaal bestaat uit een aantal belangrijke onderdelen, waarvan het schrijven niet per se het zwaarste weegt. Ervan uitgaande dat het kernverhaal ergens in de organisatie aanwezig is, moeten we eerst zoeken en vinden. Dat is de onderzoeksfase, waarin gesprekken met sleutelpersonen worden gevoerd, bronnen bestudeerd en creatieve sessies gehouden.

Het betrekken van medewerkers via interviews en groepsessies dient overigens meerdere doelen. Natuurlijk levert het invalshoeken, anekdotes en duiding op, maar het is ook goed voor het draagvlak van de exercitie. Uw bedrijfsverhaal moet worden gedragen door de organisatie, dus is het goed als mensen op diverse niveaus een bijdrage leveren; zo worden ze mede-eigenaar en ambassadeur van het project.